Skolstart mm

Nu har skolan startat och vi har alltså begåvats med en ettagluttare i hemmet :) Lucas verkar trivas, och jag tycker att det verkar vara ett rätt bra system på den här skolan vad gäller kontakten mellan skolan/hemmet. Barnen har nämligen fått en skoldagbok som de ska fylla i lite själva (en lekfull uppgift per vecka, den första var att ringa in alla bokstäver som ingår i barnets namn och skriva namnet, andra gånger är det mönster som ska fortsättas och tal som ska räknas etc) och där föräldrar och lärare ska signera dagligen att de kollat igenom, fröken skriver in ev läxor, möten etc och vi kollar och skriver in en kråka. Lätt, och det finns plastfickor för lappar mm också. Bra!

Innan skolan började så hann vi åka till Tom Tits med Lucas, och det var populärt! Vi åt en jättebra buffé där och såg på en råttshow förutom alla experimenten. Lucas hade velat åka heliumballong, men tyvärr hade han bara höjdrädda mesar med sig så nästa gång får någon annan följa med sa han!

Vi har också varit en hel del i kamelparken med Tim, som lärt sig åka rutschkana själv, och som gillar att jaga de små flygande djuren i gräsmattan, och då och då packar vi fortfarande lite fika och går till Vattenparken och har picknick.

En nyhet för hösten är att jag ska vara medryttare på en häst som heter Nike, eftersom att hennes ägare inte hinner med henne, hon är läkare. Dottern som egentligen rider henne mest, har flyttat till Luleå för att plugga och kommer inte att hinna ta hand om henne, så då fick jag möjligheten att rida lite. Eller inte så lite, ungefär fyra dagar i veckan är det tänkt. Just nu är hon konvalescent och går med boot på ena framhoven för hon blivit för hårt verkad och ömmar rejält, men senare kommer jag nog ha träningsvärk, haha.
Lucas var med till Nike ikväll och hjälpte till att väga hö, mocka, rykta och sopa och göra i ordning foder mm. Han var jätteduktig. Än så länge är jag under "inskolning" på henne, men på tisdag ska jag dit och ta hand om henne själv, för då är det läkarkonferens :)

Här kommer några blandade bilder på vad som hänt sen sist.

Lucas i Jojogungan på Tom Tits.. jag testade med och den var kul!

 

Zigge & Myzan fick umgås lite när mormor var här och var barnvakt när vi var på Tom Tits. De höll på att göra henne galen med sitt busande, haha.

 

Tim & Chezzie i kamelparken. De gosade lite mellan busattackerna!

 

Så här ser Nike ut. Ingen jättehäst men ingen liten ponny heller. Söt och snäll, som Lucas sa :)

 

Just ja. Jag har fotat tävlingar på gården där Nike står också. Här är Linda Algotsson på en av hästarna hon hade med sig. Det var hennes "fel" att jag var sjuk i ett par veckor nästan, eftersom jag fick leda hennes unghäst genom vattenhindret när den vägrat ut sig, så han skulle lära sig att det inte var farligt :) Han gick igenom sen, men det hjälpte ju inte. Och jag blev som sagt sjuk ett tag till, haha. Men vad gör man inte för att lära hästen?

 

Nu ska jag spela Farmville. Det nya tidsfördrivet här i huset!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
RSS 2.0